הם אולי מיקרוסקופים ולא ניתן להבחין בהם, אך הם בהחלט מסכנים את מערכת הנשימה שלנו. חלקיקי האבק, יכולים לגרום לתופעות אלרגניות שיכולות להגיע עד כדי אסטמה, התקפי קוצר נשימה ופגיעה באיכות השינה. הסיכונים לתינוקות עשויים להיות גדולים עד פי מאה, לעומת מבוגרים, אך גם ילדים וקשישים הם בקבוצת סיכון.
השהות הממושכת בבית בתקופת הקורונה, עונת האביב המביאה איתה סופות אבק וחילופי הבגדים שבארונות מחורף לקיץ – כל אלו מגבירים משמעותית את הסיכון שלנו לנזקי האבק. לרגל יום האסטמה הבינלאומי שחל היום (5.5), לפניכם מדריך שישאיר אותו מחוץ לבית.
7 צפייה בגלריה
סובלים מאלרגיה? היפטרו מכריות ישנות והקפידו על כיסוי מגן
סובלים מאלרגיה? היפטרו מכריות ישנות והקפידו על כיסוי מגן
סובלים מאלרגיה? היפטרו מכריות ישנות והקפידו על כיסוי מגן
(צילום: shutterstock)

מהם הנזקים? מאלרגיה ועד פגיעה באיכות השינה

אז עד כמה קרדית האבק מסוכנת ומי בקבוצת הסיכון? "יש מטופלים שהחלבונים שמפרישה קרדית האבק (הצואה של הקרדית, למעשה), גורמים לאלרגן לחדור אל מערכת הנשימה שלהם", אומרת ד"ר ורד שיכטר קונפינו, מומחית ברפואת ילדים, אלרגיה ואימונולוגיה קלינית בקופת-חולים מאוחדת.. "זה נפוץ בעיקר אצל ילדים, אך גם בוגרים סובלים מכך. באופן כללי, היא נפוצה בקרב ילדים מגיל 5 ומעלה, וכן בקרב בוגרים עד גיל 60".
מהן התופעות שיכולות להעיד על אלרגיה לקרדית האבק?
ד"ר שיכטר קונפינו: "התופעות יכולות להיות החל מנזלת אלרגנית, דרך גרד בעיניים, דמעות, הרחבת כלי דם, שיעולים, ובמקרים קיצוניים גם קוצר נשימה שיכול במשך הזמן להתפתח לאסטמה וצורך באינהלציה. מטופלים דווחים גם על כך שהם מתעוררים באמצע הלילה עם אף סתום מנזלת, וזה פוגם להם גם באיכות השינה".

צעד אחר צעד: כך תיפטרו מאבק בבית שלכם

להחליף כרית או להשתמש בכיסוי: "עיקר החשיפה היא במהלך השינה, שכן צואת קרדית האבק מתמקמת בתוך הכריות, שבזמן השינה, הן הדבר הקרוב ביותר לדרכי הנשימה שלנו", מדגישה ד"ר שיכטר קונפינו. "כששליש מהיממה אנחנו ישנים, מדובר בחשיפה במשך זמן ממושך".
לדבריה, "קל יחסית להיפטר מכריות, ולכן מאוד מומלץ על כריות ושמיכות סינתטיות (ולא מנוצות טבעיות), בייחוד כשמדובר בכריות ובשמיכות לילדים. זאת, משום ששם קרדית הבית מתפתחת בצורה הרבה יותר מהירה: חום ולחות הם בית גידול מאוד נוח עבורה. כמו כן, קיימים בשוק פתרונות מאוד זולים, ונוחים לשימוש: כמו כיסויי כרית המיועדים להגנה מפני קרדית אבק, שכעבור תקופה קצרה בפירוש יקלו על התסמינים. חלק מהמטופלים בהחלט מעידים על יעילות של כיסויי כריות ואף כיסויי מזרן".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
להרחיק צעצועים פרוותיים מהילדים בזמן שינה: "חשוב מאוד לא לשים בובות על המיטה, שכן הם בית גידול לקרדית אבק", מציינת ד"ר שיכטר קונפינו. "כל הפרוות האלה ממש מסוכנות, כשהן קרובות לפנים במהלך השינה. אם יש שתי בובות שהילדים מאוד אוהבים, ניתן להכניס אותן אחת לחודש לפריזר: זה הורג מייד את הקרדית".
7 צפייה בגלריה
 צעצוע אהוב במיוחד? הכניסו למקפיא אחת לחודש כדי להשמיד את קרדית האבק
 צעצוע אהוב במיוחד? הכניסו למקפיא אחת לחודש כדי להשמיד את קרדית האבק
צעצוע אהוב במיוחד? הכניסו למקפיא אחת לחודש כדי להשמיד את קרדית האבק
(צילום: shutterstock)
שטיחים: "חשוב מאוד להימנע מהכנסת שטיחים לחדר השינה, שכן הן מלכודת אבק", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כמו כן, יש להקפיד לנקות בתדירות גבוהה יותר, שטיחים בבתים עם ילדים קטנים או בעלי-חיים. יש להפוך את השטיח מדי פעם ולהשאירו הפוך למשל יום או יומיים, כדי שהלכלוך יצא מבין הסיבים".
כמה יעלה ניקוי שטיחים מקצועי? למחירון המלא לחצו כאן
כביסת הבגדים בחילופי עונות: יש להיות זהירים יותר בעת החלפת בגדים בין קיץ לחורף. ד"ר שיכטר קונפינו: "בגד שהיה הרבה זמן בארון, בהחלט יכול להיות שהוא מלא בקרדית. על כן, מומלץ לכבס את הבגדים בכביסה מלאה (ואם ניתן, ב-60 מעלות)".
7 צפייה בגלריה
 הפכו את השטיח מדי פעם ושאבו אותו כשהוא הפוך
 הפכו את השטיח מדי פעם ושאבו אותו כשהוא הפוך
הפכו את השטיח מדי פעם ושאבו אותו כשהוא הפוך
(צילום: shutterstock)
מזרנים: "אחת לחודש יש להרים את המזרן ולהשאיר אותו מאוורר למשך מספר שעות", ממליץ אבי ברססט, מנכ"ל ובעלים של הולנדיה ונציג בישראל של ארגון השינה הבינלאומי. "אין להוציא את המזרן לשמש, שכן זה יגרום להצטברות של חום לחות בתוך המזרן. מעבר לעובדה שקרדית האבק אוהבת חום ולחות, הרי שלחות מביאה גם עובש, פטריות ובקרטיות שלא ניתן להיפטר מהם".
לדבריו, "לאחר האוורור, מומלץ להפוך את המזרן. כמו כן, יש עדיפות למיטה פתוחה ואוורירית, ולא כזו הכוללת מגירות או ארגזי אחסון. ברגע שהמשטח שמתחת למיטה פנוי, הרבה יותר קל לשטוף מתחת את הרצפה. אנחנו נמצאים במדינה חמה ומאובקת, וזה מצריך מאיתנו תחזוקה גבוהה יותר".
"שימו לב, שאת קרדית האבק לא ניתן לשאוב מהמזרן, ומה שנדמה לכם שאתם שואבים הוא סיבים של המזרן", מוסיף ברססט. "מומלץ להשתמש בכיסוי מגן, שמונע מראש את כניסת קרדית האבק אל תוך המזרן. יש להימנע מלכבס את כיסוי המגן על חום גבוה מזה שמצוין על תווית היצרן, משום שזה גורם לכיסוי להתפורר ולהיות לא אפקטיבי. דבר זה יחייב אתכם להחליף אותו בתדירות גבוהה יותר, מאשר אם תקפידו על תחזוקה שלו בהתאם להנחיות".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמה יעלה ניקוי ריפודים ומזרנים מקצועי? לחצו כאן
מצעים: "המצעים זקוקים לכביסה בטמפרטורה גבוהה, בכדי להסיר את האלרגנים שבהם", ממליצים בדייסון. "כביסה ב-60 מעלות ומעלה, תספק את התוצאה הרצויה".
משטחים: הכלל הבסיסי בניקוי משטחים הוא להתחיל מהגובה לנמוך. לכן, התחילו דבר ראשון עם גופי התאורה. מבט מקרוב, יגלה לכם כמה אבק מסתתר שם. נתקו את המנורה מהחשמל, ונקו אותה בזהירות עם מטלית יבשה. "לאחר מכן, עברו לארונות, ספריות ושידות גבוהים", ממליצים בדייסון. "שימו לב במיוחד לחלק העליון של הארונות, אשר נוטים לשכוח, בייחוד במטבח. כך גם לגבי חלקו העליון של המקרר".
פתחים: "מכיוון שבסופות אבק, האבק נכנס מהחלונות, אל תתפלאו לגלות מצבורי אבק על המסילות, על החלונות ועל התריסים", מוסיפים בדייסון. "כמו כן, הסירו וילונות והקפידו לשאוב ולנקות גם וילונות בד, וילונות גלילה, ווילונות רומיים".
ריהוט ומכשירי חשמל: "לסיום, שאבו את הרהיטים (בין הריפודים, מאחורי הכריות ובפינות שאתם נוטים להזניח את הניקוי שלהם", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "הזיזו רהיטים ושאבו היטב גם מתחת להם. אל תשכחו לנקות גם בסביבת המחשב שלכם (דבר שגורם נזק למאווררים שלו) וכן מתחת למקרר".
7 צפייה בגלריה
צעצועים הם מלכודת אבק, הרחיקו אותם ממיטת הילדים
צעצועים הם מלכודת אבק, הרחיקו אותם ממיטת הילדים
צעצועים הם מלכודת אבק, הרחיקו אותם ממיטת הילדים
(צילום: shutterstock)

לא השתכנעתם? הנה כמה עובדות שאולי יגרמו לכם להתחיל לנקות

"אבק ביתי הינו מבנה מורכב של חלקיקים מיקרוסקופיים הכוללית קרדית אבק, צואת קרדית אבק, חיידקים, עובש וחרקים קטנים", מסבירים המיקרוביולוגים של חברת דייסון, "גודלם הוא בין 0.5 ל-5 מיקרון (לשם המחשבה, הקוטר של שיער אדם הוא בערך 50 מיקרון) אבק מכיל אחוז גבוה של תאי עור אנושיים, כשאדם ממוצע מאבד בערך 28 גרם עור מדי שבוע".
7 צפייה בגלריה
 פוטוגנית, אבל מזיקה מאוד לבריאותכם. קרדית האבק מקרוב
 פוטוגנית, אבל מזיקה מאוד לבריאותכם. קרדית האבק מקרוב
פוטוגנית, אבל מזיקה מאוד לבריאותכם. קרדית האבק מקרוב
(צילום: יח"צ חו"ל, באדיבות דייסון)
"קרדית האבק ניזונה מפתיתי עור של בני-אדם ובעלי-חיים. נעליים, הם מקור לפיזור של צואה של בעלי-חיים, אבקה, דשנים, שמן מנוע, חומרי בניין, תרכובות רעילות ואורגניזמים שונים המתפזרים בכל חדרי הבית. כל קרדית מייצרת בערך 20 גללים ביום. שטיח אחד בגודל בינוני, יכול להכיל עד 1,00 פרטים של קרדית אבק. מיטה, לעומת זאת, יכולה להכיל בין 100 אלף ליותר ממיליון פרטים של קרדית אבק".
עוד כתבות בנושא:
ולסיום, מהם הפתרונות שקיימים למי שכל האמצעים האלו לא עוזרים לו?
ד"ר שיכטר קונפינו: "שאיבה חוזרת והקפדה על היגיינה, היא לא פתרון הרמטי, אך היא בהחלט מקלה על התסמינים. חשוב מאוד לא לזלזל בנזלת אלרגנית בקרב ילדים, שכן היא יכולה לגרום לסינוסיטיס, לירידה בשמיעה, לדלקות חוזרות ונשנות, לירידה בחוש הטעם והריח".
לדבריה, "ישנם כדורים שלוקחים לפני השינה, כשהדור החדש של הכדורים לא גורם לישנוניות. יש גם תרסיסי אף ייעודיים, כמובן שבמרשם רופא. במקרים מסוימים, יש אפשרות לקבל חיסון בזריקה. חלבון קרדית האבק מוזרק בכמויות קטנות ועולות, אחת לשבוע למשך חמישה חודשים, ובהמשך פעם בחודש (למשך 3-5 שנים), כדי להרגיל את הגוף ולחסן אותו לכך. זה מפחית את תסמיני האלרגיה ב-90 אחוז".
צריכים ניקוי שטיחים מקצועי? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 08:38, 05.05.20